Kielletty hedelmä

Aatamia ja Eevaa peittää monesti lehdet, miksi on näin?

Eeva on tunnettu mm. raamatun tarinasta, jossa paratiisissa ollessaan ei ollut mitään syytä pukeutua vaatteisiin. Sitten päädyttiin ulos Eedenistä viljelemättömään maahan, jossa kasvoi orjantappuroita ja ohdakkeita, jossa piti otsansa hiessä hankkia leipänsä.

Raamatun tarinoista käydään keskustelua usein aloittaen siitä ovatko tarinat täysin tapahtuneet kuten kuvataan vai enemmänkin symbolisia – tai kenties osittain molempia. Jokaisella on omat mielikuvansa siitä kuinka maailma ja ihminen on syntynyt tai luotu ja onhan sitä keskustelua ihan kiinnostava seurata.

Olen aina hieman ihmetellyt että mikä merkitys taiteen kuvastossa on sillä, että Aatami ja Eeva kuvataan paratiisista lähdön jälkeen siten, että intiimit paikat on peitetty jonkinlaisella lehdellä. Varmaankin tämä symboloi jotakin, mutta luulisi että olisi pätevämpiäkin tapoja peittää kehonsa. Esimerkiksi elokuvissa nähdään usein jonkinlaisia yksinkertaisia kangasvaatteita.

Toisaalta esimerkiksi kun tutkii renessanssiajan maalauksia, vaikkapa Lucas Cranachin teosta “Aatami ja Eeva” (1526), voi havaita, että kasvisto joka peittää ihmiskehoa ei ole vaate vaan tavallaan lehdet ovat tulleet luonnosta peittämään ihmisen. Eli tässä varmasti on symbolinen merkitys.

Aatami ja Eeva - Lucas Cranach 117x80,5cm, öly puulleAatami ja Eeva - Lucas Cranach 117x80,5cm, öly puulle
Aatami ja Eeva – Lucas Cranach 117×80,5cm, öly puulle

Renessanssiajan tyyli nousee ajoittain muotiin ja nyt on mahdollista mm. hankkia eräänlainen Aatamin tai Eevan asu, joka vastaa uimahousuja tai bikineitä. Varmasti tällaista pitämällä saa huomiota esimerkiksi uimarannalla.

Superkappa: Eevan Asu, Aatamin Asu

(Kuva: pixabay)

Eevan Asu
Eevan Asu

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös