black friday 2021
Superkauppa lahjaideat joulu 2021
Etusivu » Blogi » Elämyksellinen verkkokauppa
Etusivu » Blogi » Elämyksellinen verkkokauppa

Elämyksellinen verkkokauppa

Vaikka käsite elämyksellisyydestä verkkokaupassa saattaa äkkiseltään kuulostaa hullulta, niin elämyksen tarjoaminen asiakkaalle on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää menestyksekkään verkkokaupan pyörittämisessä. Samalla tavalla, kuin kivijalkakaupassa, myös verkkokaupassa asiakas tekee heräteostoja. Asiakas saadaan viihtymään kaupassa ilman edeltävää ostotarkoitusta kehittämällä jatkuvasti verkkokaupan tuotevalikoimaa. Myös esimerkiksi ruokakauppias tietää että asiakas on valmis ajamaan kymmenien kilometrien päähän halvan kahvipaketin perässä, ainoastaan tunteakseen tehneensä hyvät kaupat. Tämä siitäkin huolimatta, että edullisen kahvipaketin hinnassa säästetty raha on marginaalinen koko ostosreissulla käytettyyn summaan nähden. Sama periaate toimii myös verkkokaupassa. Asiakas on helppo houkutella vierailemaan kaupan sivuilla säännöllisesti tarjoamalla asiakkaille sisäänheittotuotteita. Näin kun kaupassa esimerkiksi tarjotaan edullista muistikorttia olemattomalla katteella, tulee myös digikamera helpommin ostettua samasta kaupasta. Myös verkkokaupassa on siis tärkeää tarjota ”sisäänheittotuotteita”, joilla asiakas saadaan houkuteltua tekemään ostoksia. Tähän liittyen on selvitetty että kaikkein tärkein seikka asiakkaan harkitessa uutta ostoa tutusta verkkokaupasta on, että edellisestä ostokerrasta on jäänyt positiivinen kuva (Lähde: Itella). On siis helposti pääteltävissä, että kun asiakas on kerran tilannut tuotteen yhdestä kaupasta, niin onnistuneen ostokokemuksen jälkeen asiakas suosii samasta verkkokaupasta ostamista myös jatkossa. Kauppaan kerran rekisteröitynyt asiakas niin ikään on myös helppo saada takaisin ostoksille, kun tälle lähetetään kuukausittainen uutiskirje, jossa kerrotaan kaupan uutuustuotteista sekä senhetkisistä parhaista tarjouksista.

Tällä tavalla kiinnostavan tuotevalikoiman, sekä yllättävänkin hinnoittelun avulla saadaan houkuteltua asiakas vierailemaan kaupassa jo pelkästään ihastelemaan uusia tuotteita ja tarjouksia. Tästä seurauksena kiinnostava tuotevalikoima ja hyvät tuotetiedot inspiroivat todistetuksi asiakkaista tekemään impulssiostoksia, vaikka kaupan sivuille ei olisikaan lähdetty vierailemaan ostamistarkoituksessa (Lähde: Nina Mesirannan väitöskirja: Consumer Online Impulsive Buying: Elements and Typology) .

Sisällön kehittämiseksi verkkokauppaamme integroidaan alusta lähtien esimerkiksi keskustelufoorumi, sekä tuotearviointi-ominaisuus, jonka avulla kuluttajat voivat keskustella ja kirjoitta riippumattomia arvioita tuotteista ja tuotteisiin väljästi liittyvistä aiheista. Verkkokaupasta pyritään luomaan alusta eräänlaiselle brandiheimolle, jossa yhteisön jäsenet ovat kiinnostuneita samoista asioista. Internet-yhteisöissä hierarkia on todella tärkeää, ja hierarkiassa pääsee nousemaan keräämällä toimimalla sivuilla asiantuntijan ominaisuudessa. Näin aktiiviset yhteisöt kannustavat jo itsessään käyttäjiä aktiivisuuteen. Superkauppa -verkkokaupassa käyttäjien aktiivisuutta motivoidaan lisäksi myös jakamalla aktiivisille käyttäjille tuotepalkintoihin oikeuttavia bonuspisteitä.

Tuotteiden kiinnostavuuden kasvattamiseksi kauppaan tullaan myös hankkimaan Scanbook -sovellus, joka mahdollistaa korkealaatuisten kolmiulotteisten esittelyjen tekemisen tuotteista (kts. kohta 5.12) Myös oheisaktiviteettien, kuten pelien, kilpailujen järjestäminen luo kuluttajalle lisäarvoa ja tekee kaupasta elämyksellisemmän. Samaa asiaa ajavat viraalivideot, jotka ovat ovelasti toteutettuja ja mielenkiintoisia videoita jotka leviävät Internetissä ihmiseltä toiselle.

Kaupan elämyksellisyyteen painottavan suunnittelun avulla voidaan siis olettaa että ensisijaisesti ilman ostoaikomusta kauppaan saapuneet kuluttajat tulevat kuitenkin tekemään Superkaupassa impulssiostoksia, ja näin omalta osaltaan kasvattamaan kaupan liikevaihtoa.

Vieritä ylös