Verkkokaupan etäjohtamisesta

Yksi verkkokaupan suurimmista eduista kuluttajan kannalta on tietenkin se, että ostoksia voi tehdä milloin tahansa, mistä päin maailmaa tahansa. Mutta entäpä sitten verkkokauppiaan vapaus ajasta ja paikasta? Kun kerran kaupankäynti tehdään pääosin virtuaalimaailmassa, niin miksi ei myös verkkokaupan pyörittäminen onnistuisi ilman aikaan ja paikkaan liittyviä rajoituksia.

Esimerkiksi vaikka Superkaupan toimipiste sijaitseekin Vaasassa, ei liikkuvainen henkilöstömme välttämättä joka viikko ehdi istumaan saman pöydän ääreen asioista keskustelemaan. Kauppamme onkin mielestäni oiva esimerkki verkkokaupan pyörittämisestä etätyönä. Vaikka ajatus kaupan etäjohtamisesta saattoikin tuntua kauppaa pystytettäessä simppeliltä ajatukselta, niin ensimmäiset neljä kuukautta verkkokaupan pyörittämistä ovat kuitenkin osoittaneet että tähänkin konseptiin liittyy omat haasteensa.

Verkkokaupan pyörittämiseen liittyvät osa-alueet on helposti jaettavissaneljään eri osa-alueeseen, jotka ovat seuraavat

  1. Markkinointi
  2. Tekniikka
  3. Logistiikka
  4. Rahaliikenne

Kun puhutaan verkkokaupan pyörittämisestä etätyönä, niin edelliselle listalle voisi oikeastaa viidennen kohdan, eli yrityksen sisäinen kommunikaation. Kuinka siis varmistua siitä, että kaikkiin edellisiin neljään osa-alueisiin liittyvissä asioissa pysyttäisiin yrityksen sisällä kivasti ajan tasalla.  Eli sitten itse osa-alueisiin:

1. Markkinointi

Verkkokaupan markkinointiin ei läsnäoloa juurikaan kaipaa. Google Adwords -kampanjat toteutenaan verkossa, ja muutkin verkossa toimivat julkaisijat ovat tottuneet hoitamaan asioita sähköpostitse. tarvittaessa suoramarkkinointikampanjat saa nekin tilattua helposti Itellan yrityspalvelun kautta. Myös sivuston hakukoneoptimointi on joka tapauksessa hiljaisten koneen ääressä istuvien miesten puuhaa.

2. Tekniikka

Myös verkkokaupan virittely on käytännössä helppo hoitaa ilman fyysistä läsnäoloa. Tähän liittyen olen kuitenkin huomannut, että asioita on hyvä suunnitella ja toteuttaa Skype-linjojen ollessa samalla auki. Ideat ja ongelmat välittyvät tehokkaasti, kun langan toisessa päässä on joku valmiina testaamaan ja kommentoimaan. Varsinaisiin teknisiin laitteisiin liittyen verkkokaupan ylläpidossa riittää vanha tietokone, printteri ja kamera tuotekuvien ottamiseen, joten näihin liittyen ei teknistä neroutta tarvita.

3. Logistiikka

Arvatenkin yksi haasteellisimmista verkkokapan etäpyörittämiseen liittyvistä asioista on logistiikan järjestäminen. Vaikka logistiikka on tänä päivänä mahdollista ulkoistaa kokonaan, on pienellä pääomalla liikkeelle lähtevälle verkkokauppiaalle oma varasto käytännössä ainoa taloudellisesti realistinen vaihtoehto.

Sopimukset tukkureiden kanssa, sekä tilausten hoitaminen onnistuvat tänä päivänä

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Vieritä ylös